Antikampaň jako součást politické reklamy

V posledních dnes se objevila řada komentářů, a to nejen na sociálních sítích, hodnotících vyobrazení Andreje Babiše v kampani koalice SPOLU. Koalice ODS, TOP 09 a KDU – ČSL využila hesla hnutí ANO 2011 k prezentaci tzv. negativní kampaně.

Co je to vlastně negativní kampaň? Jde o běžnou součást politických kampaní, ve kterých není cílem představit kvalitu vlastní politické strany a jejích kandidátů, ale naopak, upozornit voliče na chyby konkurence. Slovo „negativní“ je tedy třeba v tomto ohledu užívat neutrálně, jako například když použijeme spojení „záporné číslo“ – to rovněž nemá žádný emotivní význam. Negativní kampaně se staly v demokratických zemích západní Evropy běžnou součástí předvolební situace a mohou připomenout voličům, kde politická konkurence udělala chybu, kde nesplnila vláda své sliby apod.

V České republice se naplno rozjely antikampaně v roce 2006 s reklamou ČSSD s názvem „ODS mínus“. Sociální demokraté pojali kampaň velmi útočně a využili i lživých hesel a sloganů. Jako příklad vysloveně lživé antikampaně můžeme připomenout letákovou aféru v Kutné Hoře před komunálními volbami v roce 2018, za kterou bylo hnutí STAN. ODS se tehdy v Kutné Hoře zachovala jako jediná z kandidujících stran nejen racionálně, ale i eticky, a odmítla jakoukoliv spolupráci s tvůrci této antikampaně, byť nebyla namířena proti ODS.

Upozornění na chyby politického soupeře běžně používají německé politické strany, které obvykle decentně varují před plány konkurence. Stejně tak jsou negativní kampaně rozšířené v anglosaském světě, ve Spojeném království a v USA. Na chyby druhého kandidáta upozorňoval Donald Trump i Joe Biden. Současná reklamní kampaň koalice SPOLU se může na první pohled jevit jako kontraproduktivní, ale i kampaně ostatních stran jsou vedeny poměrně nevybíravě. Jen ostatní strany se snaží svoji negativní kampaň maskovat zdánlivě objektivními články či rozhovory. ODS spolu se svými partnery se ale rozhodla pro férovou a čistou kampaň, tedy jasně deklarují i rozdíl mezi pozitivní a negativní kampaní.

Profesionálních negativních kampaní se není třeba obávat. Jejich cílem je zvýšení informovanosti voličů, tedy mohou výrazně přispět ke kvalitnímu voličskému rozhodnutí. Mohou přimět voliče uvažovat o volbě z více úhlů pohledu. A to může být přinést pozitivní výsledky.