Praha a Středočeský kraj soutěží autobusové dopravce, kteří budou přepravovat cestující v rámci Pražské integrované dopravy od 1. prosince 2024

Praha a Středočeský kraj vyhlásily první ze série soutěží na nové autobusové dopravce, kteří budou zajišťovat dopravní obslužnost na území Prahy a Středočeského kraje po dobu 10 let. Zadávací řízení na nové smlouvy o veřejných službách budou probíhat ve čtyřech vlnách a v každé z nich bude soutěženo 8 až 10 oblastí. V první vlně zadávacích řízení se bude soutěžit o kontrakt na zajišťování veřejných služeb v přepravě cestujících v oblasti Kladenska, Hostivicka, Rakovnicka, Mníšecka, Mnichovohradišťska, Líbeznicka, Velvarska a Hořovicka. Šest oblastí zadávají společně Středočeský kraj a hlavní město Praha. Dvě oblasti soutěží Středočeský kraj sám – Velvarsko a Hořovicko. Noví autobusoví dopravci začnou provozovat činnost od 1. prosince 2024 po dobu deseti let.

Na konci roku 2009 uzavřeli oba objednatelé s autobusovými dopravci desetileté smlouvy o závazku veřejné služby. V roce 2019 byly tyto smlouvy z důvodu pořizování nových velkokapacitních autobusů prodlouženy o 5 let, malé ucelené provozní soubory byly objednány přímým zadáním. Smlouvy na provoz příměstských a regionálních linek v obou krajích budou končit k 30. listopadu 2024. Středočeský kraj a hl. m. Praha, jako objednatelé veřejné hromadné dopravy, musí zajistit kontinuitu dopravní obslužnosti na svých územích a zajistit v souladu s platnou evropskou i tuzemskou legislativou kontinuitu veřejných služeb v přepravě cestujících.

Předložené nabídky budou hodnoceny na základě nejnižší nabídkové ceny. Požadovaná kvalita a úroveň služeb je zajištěna v zadávacích podmínkách jednotným standardem kvality PID, proto nejsou potřebná další kritéria, která by například zohledňovala bezbariérovost dopravy, vybavenost autobusů a další požadavky. Hlavním důvodem je udržení jednotné úrovně kvality ve všech soutěžených svazcích linek ve všech oblastech. Celková hodnota této první vlny ve smyslu zákona o zadávání veřejných zakázek činí pro oba kraje 17 mld. Kč a 326 mil. linkových km. Tyto údaje však obsahují všechny vyhrazené změny, které ale nemusí být aktivovány. Podle současných jízdních řádů se jedná o 220 mil. linkových km a 11,5 mld. Kč. Tato částka se však pro objednatele sníží o vybrané jízdné.

„Našim cestujícím chceme nabízet neustále kvalitní služby a této myšlence podřizujeme i vozový park. Ten by měl být výrazně omlazen. Ve výbavě autobusů požadujeme například klimatizaci a další výbavové prvky, které maximálně zpříjemní cestu, včetně nízkopodlažnosti, aby byla doprava pohodlná pro osoby na vozíku anebo pro maminky s kočárky,“ konstatoval Petr Borecký, náměstek hejtmanky Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a pokračoval: „Novinkou budou sčítací rámy ve dveřích, díky kterým budeme moci optimálně plánovat dopravu. Dále chceme, aby se na linkách objevovaly i nízko – a bezemisní autobusy. Mělo by jít o optimální kombinaci tak, abychom jezdili s rozumnými finančními náklady, ale zároveň dodrželi unijní legislativu týkající se snižování emisí.“

„To, že jediným hodnotícím kritériem je pouze cena, je transparentní způsob. Pokud by byla stanovena další hodnotící kritéria – zejména vázaná na specifické kvalitativní nabídky, objednavateli by mohla vzniknout složitá situace s kontrolou plnění smlouvy a následnou penalizací, což by mohlo mít za následek různou úroveň nabízené kvality služeb pro cestující na území Středočeského kraje,“ uvedl ředitel IDSK Zdeněk Šponar.

„Praha a Středočeský kraj jako společný zadavatel jsou zárukou pokračující jednotné úrovně kvality systému napříč celým územím, kde žije 2,5 milionu obyvatel. Díky rozdělení celého území na menší oblasti vytváříme konkurenční prostředí ve veřejných službách v provozu autobusových linek PID, ale tak, aby soutěžené oblasti byly ekonomicky smysluplné. Jednotné standardy kvality jsou základním předpokladem, stejné úrovně služeb za nejlepší tržní cenu, bez ohledu na to, jaký dopravce je poskytuje,“ řekl za Hl. m. Prahu náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„V rámci požadavků na jednotlivé dopravce je například také výbava zařízením pro sledování aktuální polohy vozidel, díky kterému bude mít náš dispečink všechny vozy pod kontrolou a cestující budou mít aktuální přehled i o případných zpožděních. Díky on-line komunikaci budeme moci také cestujícím přímo ve vozech zobrazovat informace o návazných spojích a také řidiči budou mít k dispozici informace o vyčkávání na vlakové i autobusové přípoje,“ doplnil ředitel ROPID Petr Tomčík.