Soud zrušil dávnou pokutu pro správce jízdních řádů, který nechtěl vydat data pro vyhledávač spojení

Nejvyšší správní soud potvrdil rozhodnutí Krajského soudu v Brně, podle kterého Úřad pro ochranu hospodářské soutěže chyboval, když potrestal společnost Chaps za údajné zneužívání dominantního postavení v letech 2010 až 2015. Soudům se nelíbilo časové rozpětí, domnívají se, že měl úřad posuzovat pouze dobu před zahájením správního řízení s Chapsem, tedy do roku 2013.

Spor, kterého se týká aktuální rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, má kořeny v roce 2011. Tehdy požádala společnost Seznam.cz na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, aby jí Chaps coby správce informačního systému jízdních řádů poskytl strojově čitelná data, aby mohla na svém webu nabídnout vyhledávání spojení. Neuspěla, vyhledávat spojení šlo dál jen přes IDOS na portálu iDNES.cz.

V roce 2016 dostal Chaps od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže dvoumilionovou pokutu, kterou po podaném rozkladu snížil tehdejší předseda úřadu Petr Rafaj na 1,08 milionu. Podle ÚOHS zneužil Chaps svého dominantního postavení a Seznamu neposkytl nezbytný vstup pro služby, které chtěl začít poskytovat. Narušila se tím hospodářská soutěž na trhu služeb automatického vyhledávání dopravního spojení s celostátním pokrytím a na trhu s informacemi o existujících variantách dopravního spojení v České republice.

Pokutovaná společnost, která se mezitím dostala do majetku Českých drah, podala kvůli sankci žalobu a Krajský soud v Brně ji zrušil, což nyní potvrdil i Nejvyšší správní soud.

Chaps provozuje pro stát Centrální informační systém jízdních řádů, jehož hlavním výstupem pro veřejnost je portál jízdních řádů. Ten zahrnuje všechny aktuální jízdní řády pravidelné železniční, linkové autobusové a městské hromadné dopravy a lanových drah. Zároveň Chaps zajišťuje službu IDOS. Její součástí je obdobný portál obohacený o několik dodatečných funkcí a zároveň vyhledávač spojení. Do roku 2007 jej hostil portál Atlas.cz, potom se přestěhoval na iDNES.cz.

V roce 2015 začala platit vyhláška ministerstva dopravy, která přístup ke strojově čitelným datům o jízdních řádech dávala každému, kdo o ně požádá, v té době se navíc soudy včetně Ústavního začaly shodovat na tom, že by Chaps měl data Seznamu zpřístupnit.

Zdroj: ČT24