Suchej únor

„Zajdeme na jedno?“, „Už se těším, až si dám večer skleničku.“, „To chce panáka.“ Je vám to povědomé? Tyhle fráze a jistě i mnoho dalších, jsou součástí našich běžných konverzací. Alkohol je poměrně těsně spjat s oslavami úspěchu, odreagováním se, zábavou, ale i se špatnými dny. Vždy se najde nějaká příležitost, proč se napít. V případě, že se rozhodnete jinak, a alkohol odmítnete, chce po vás společnost často uvést důvod. Za legitimní jsou však často považovány jen zdravotní okolnosti, těhotenství nebo to, že následně usednete za volant. A někteří nerespektují ani to, kolikrát za život jste už slyšeli věty „Vždyť je to jen sklenička.“, „Tak si s námi alespoň připij.“ nebo „Jen trochu ochutnej.“ Zkrátka nepít alkohol, ať už jednorázově či dlouhodobě, není u nás příliš společensky přijímané a může to být někdy velmi těžké. Mnohdy se člověk stává terčem posměšků nebo musí čelit nekonečnému přemlouvání. V České republice má alkohol vysokou toleranci, a to například i co se týče mladistvých či dokonce dětí. Ochutnávání alkoholu dětmi je mnohdy běžnou součástí rodinných oslav. Tabuizování nebo nadměrné démonizování alkoholu nemá samozřejmě ten správný efekt, ale uvědomit si, že konzumace alkoholu má velké dopady na mnoho oblastí lidského života je jistě na místě. I proto vznikla výzva Suchej únor.

 

Suchej únor je už tak zažitým slovním spojením, že jen málokdo si termín spojí s počasím a představí si období chudé na dešťové srážky. A není divu, osvětová kampaň za měsíční alkoholovou abstinenci slaví letos již desáté narozeniny. Kampaň je letos poprvé v režii nově vzniklé neziskové organizace nesoucí stejný název, tedy Suchej únor z. s. Štafetu převzala od organizace Liga otevřených mužů, která kampaň v roce 2013 odstartovala a následně každý rok realizovala. Od loňského roku se ke kampani přidalo oficiálně také Slovensko.

 

Cílem kampaně je upozornit na problém nadměrné konzumace alkoholu, který v České republice rozhodně není zanedbatelný. Rizikově u nás pije přes milion lidí, což je zhruba každý sedmý dospělý člověk a dlouhodobě se držíme ve spotřebě alkoholu mezi TOP 5 zeměmi.  Poslední srovnávací studie Světové zdravotnické organizace roku (WHO) z roku 2018 nás ve spotřebě alkoholu na hlavu již v období před pandemií zařadila na třetí místo na světě. V průběhu pandemie se navíc zintenzivnila konzumace alkoholu hlavně u těch, kteří již před pandemií pili rizikově.  Tato data jasně ukazují, že často pijeme přes míru. Odpovědí na to byla právě kampaň Suchej únor.

 

Kampaň vyzývá lidi k měsíčním alkoholové abstinenci, a především ke uvědomění si svého vztahu k alkoholu. Loni se alkoholový půst vyzkoušelo více než deset procent dospělé populace. Suchej únor je výzvou pro všechny, kteří chtějí nebo potřebují zjistit, jak jsou na tom se vztahem k alkoholu, udělat něco pro svoje zdraví a duševní pohodu. K tomu může napomoci i test nezávislosti, který je na webových stránkách projektu k dispozici. Tuto aplikaci vyvinul národní ústav duševního zdraví a její vývoj je hrazen z prostředků Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky. Test přináší důležitá data, nejen pro toho, kdo je vyplňuje, ale i pro celou problematiku závislostí. Hledá souvislosti užívání alkoholu s pohlavím, věkem, vzděláním, ekonomickou situací či lokalitou bydlení. Ptá se na frekvenci pití, míru, okolnosti, typ alkoholu či útratu za alkohol. Speciální otázky se pak týkají konzumace alkoholu během pandemie.

 

Kampaň Suchej únor pomáhá lidem ke spokojenějšímu životu bez rizikové konzumace alkoholu. Zdroj: Suchej únor

 

A jak se do výzvy zapojit? Je to jednoduché, stačí se registrovat na webových stránkách kampaně  https://suchejunor.cz/#registruj_se a pak už jen „sušit“, tedy nepít po celý únor žádný alkohol. Registrovat se lze i nyní, i přesto, že více než polovina měsíce je pryč. Registrace je samozřejmě dobrovolná a držet suchý únor (nebo kterýkoli jiný měsíc), lze i bez ní, díky ní ovšem zároveň finančně podpoříte celý projekt. Výše částky je  na vašem výběru a příspěvek si může dovolit každý, protože začíná již na 28 Kč. Získané finance budou následně použity na čtyři pilíře, na které se ve své činnosti organizace zaměřuje. První je B2B spolupráce, tedy akce pro firmy, s názvem „Suché – zdravé firmy“, dále je to samotná kampaň Suchej únor, výzkumná a advokační činnost a v neposlední řadě se jedná o komunitní a sociální práci, jejíž součástí je například peer program nebo destigmatizace alkoholismu. Registrací tedy člověk podpoří jak sebe, tak organizaci a její činnost. Zaregistrovanému se dostane dostatek informací, čtení na celý únor a zároveň se stane součástí komunity, která ho podpoří. Podporu může člověk najít také ve facebookové skupině. Další možností, jak finančně podpořit kampaň a zároveň se dozvědět mnoho nového, je koupě knihy. Kniha se, jak málokoho překvapí, jmenuje Suchej únor a naleznete v ní 28 tematických kapitol, jejichž náplní jsou tzv. alkofakta, rozhovory i příběhy a celkem se v ní objeví 72 osobností.

Alkofakta naleznete také na webových stránkách kampaně, zjistíte například, že průměrný Čech vypije za rok 14,4 litru čistého lihu, přičemž nás v tomhle ohledu překonají jen v Litvě a Moldavsku nebo že společenské náklady nadměrného pití jsou odhadovány na 56 miliard korun ročně. Důležitou a velmi přínosnou částí webových stránek jsou odkazy na pomoc. Jejich opakování není nikdy na škodu, a proto je uvádíme i zde.

  • Národní linka pro odvykání: 800 350 000 www.chciodvykat.cz
  • Mapa pomoci (kontakty na zařízení poskytující léčbu, poradenství a prevenci v oblasti závislostí): www.drogy-info.cz/mapa-pomoci
  • Klinika adiktologie: 224 968 208 www.poradna.adiktologie.cz
  • Anonymní alkoholici: anonymnialkoholici.cz
  • Orientační kalkulačka na hladinu alkoholu v krvi
  • BESIP: www.ibesip.cz/cz/profesionalni-ridic/bezpecne-rizeni-vozidla/alkohol-a-drogy
  • Mobilní aplikace + webová stránka: www.bezpecnecesty.cz/cz/alkohol-kalkulacka/alkohol-kalkulacka-pro-mobilni-telefony-a-tablety

 

Dopady jednotlivých ročníků kampaně jsou průběžně vyhodnocovány a poskytují velmi zajímavá data. Průzkum například ukázal, že registrovaní účastníci z roku 2020 vydrželi celoměsíční abstinenci v 90 % případů, a ještě po čtyřech měsících přibližně polovina deklarovala sníženou spotřebu alkoholu, v některých případech pak úplnou abstinenci. S ročním odstupem pak dlouhodobé snížení spotřeby nebo úplnou abstinenci uvádí přes 48% účastníků. To dokládá, že osobní zkušenost se stává v případě změny životního stylu nenahraditelnou a má velkou sílu. Úspěšnost kampaně ukazuje i řada dalších čísel, už jen to, že 76 % procent dospělých Čechů zná pojem suchej únor, je důkazem úspěchu. Vysoká je také účast zaregistrovaných, v roce 2021 se akce zúčastnilo přes deset procent dospělé populace, což je přibližně 700 tisíc lidí. Kampaň má moc změnit vztah nejen k alkoholu, ale i k dalším návykovým látkám a závislostem.

 

Projekt podporuje řada známých osobností například herec Roman Vojtek, fotbalista Lukáš Vácha, kuchař Přemek Forejt, farářka Martina Viktorie Kopecká či fotbalista Petr Čech. Partnerem pak je pojišťovna 211 a důvod podpory je více než zřejmý. Například v roce 2018 činily celkové náklady této pojišťovny v oblasti léčby závislostí 245 milionů korun, za loňský rok už to bylo přes 300 milionů a z toho jen na léčbu alkoholického onemocnění jater šlo během čtyř let více než 11 milionů korun. S tím, že většina peněz ze souhrnné částky jde na léčbu komplikací vyžadujících hospitalizaci.

 

V souvislosti s kampaní asi mnoho lidí napadá otázka, jestli se jedním měsícem může něco změnit. A odpověď je podle autorů projektu jasná, o pozitivním vlivu nepochybují, protože každý den, kdy pro sebe člověk něco udělá se rozhodně počítá. Uvádí, že měsíc je akorát dlouhá doba na to, aby bylo možné nastartovat změnu, a to pořádnou a trvalou. Podle statistik zmírní své pití téměř 60% účastníků výzvy. Dopady mohou mít přesah i do dalších oblastí, jako jsou vztahy, fyzická kondice nebo spánek. Další frekventovanou otázkou je, jestli má cenu se do výzvy zapojit, když člověk ani jinak prakticky nepije. Odpověď zní opět ano. Člověk tím vyjadřuje svůj postoj, říká, že je důležité mít nad touto oblastí života kontrolu. Může jít příkladem ostatním, ukázat jim proč má smysl sušit, podpořit a vůbec šířit osvětu. I tahle zdánlivá maličkost může někomu jinému změnit život. Pokud tedy ještě “nesušíte”, neváhejte a pusťte se do toho, lepší pozdě než vůbec. Protože pamatujte, že každý den se počítá.